KRAPULAN
KUKKIA JA MOSAIIKKIA PILLEREISTÄ
Susanna Alakosken romaani Sikalat on kertomus
epätoivoisesta alkoholismista ja väkivallasta, joka sijoittuu Ruotsiin, köyhään
lähiöön nimeltä Fridhem. Kirja kertoo
tapahtumista murrosikäisen Leenan silmin, tämän perheestä ja ystävistä. Miltä
tuntuu, kun ei voi mennä kotiin yöksi tai, kun ruokaa ei ole, koska rahat
menevät trokarille. Leenalla on kaksi läheistä ystävää, jotka käyvät samaa selviytymiskamppailua,
kuin hän itse. Riitta on vuotta vanhempi ja Åse, jonka luokse hän livahtaa
parvekkeen kautta turvaan, vuotta nuorempi.
Kertoja on päähenkilö
Leena, jonka lapsuus ajoittuu Neuvostoliiton ja Abban kulta-aikaan. Hän kertoo
tapahtumat omasta näkökulmastaan yksikön ensimmäisessä persoonassa. Tämä tekee
tarinasta paljon koskettavamman, kuin se olisi ulkopuolisen kertomana.
Kertojan nuoresta iästä huolimatta, hän on havainnoiva ja luotettava. Kerronta
kehittyy Leenan vanhennettua, joka tuo uusia sävyjä lapsenomaisin havaintoihin:
’’Kukat ja puut alkoivat saada eri nimiä. Ihmiset erilasia kasvoja ja onni
hintalappuja. Äidin kuivissa käsissä oli viesti. Aloin miettiä miten hänen
kumara selkänsä ja yhä pahenevat perheriidat liittyivät toisiinsa’’.
Miljööllä
on tuotu esiin köyhyys ja tuloerot: ’’Hän antoi minun ymmärtää miten kaukana
luokkakavereideni mainostamat aurinkoiset lomakohteet olivat. Ja hän kertoi,
että useimmilla meillä Fridhemin asukkailla oli ruokakaupassa keltainen
tilivihko’’.
Mielestäni kirja on kahtia
jakautunut, jälkimmäisessä osassa alamäki jyrkkenee, ahdistuksen ja epätoivon
taakka käy liian raskaaksi kantaa. Alkoholi ei enää riitä torjumaan
todellisuutta: ’’ Hän kokosi mosaiikin punaisista, vihreistä, keltaisista ja
valkoisista pillereistä. Hän ajatteli jättää minut vaille mahdollisuutta panna
vastaan. Hänen itsemurhayrityksistä tuli arkeani.’’
Koulu, ystävät, uinti, uskonto,
antabus ja katkaisuhoidot ovat Leenan elämän kannattelevia tekijöitä, jotka
tuovat iloa ja helpotusta raittiisiin kausiin. Ryyppykausia ei pelasta mikään.
Yhteiskunnan ulkopuolella elettäessä viranomaisista ei ole mitään hyötyä.
Mitä lapsi tuntee isää
kohtaan, joka katkoo äidin kylkiluut, leipoo tälle ’’pannukakku mustelmia’’
vuosi toisensa jälkeen: ’’Istuin
vartiossa öisin enkä uskaltanut nukahtaa. Entä jos isä tappaa äidin. Entä jos
isä kuristaa minut.’’ Lopulta pelko äidin puolesta ei enää riitä, vaan myös
Leena itse saa selkäänsä. Vanhempien nukuttua päänsä selväksi alkoholissa ja veressä
uitetusta eilisestä ei puhu kukaan.
Romaani
on kuin pallo, joka on alussa täynnä ilmaa uuden kodin myötä, mutta joka lähtee
vyörymään loputtomaan alamäkeen. Alkoholi, sekakäyttö ja väkivalta puristavat
ilmat pois pallosta. Kun päähenkilön vanhempien ryyppyputki käynnistyy
käytetään toistoa taidokkaasti tehokeinona: ’’Isä teki aloitteen. Äiti ei
pannut vastaan. Ryyppyputki alkoi viimeisenä päivänä, kun kaapit oli siivottu,
leipäkori täytetty ja kaakao keitetty. Se tuli joka kerta järkytyksenä. Mutta
tiesin tarkkaan milloin se alkoi. Kangaskassi pyörän tangossa, maitoviinilasit,
äidin kiljunta ja yhä nopeammat liikkeet ja isä pää painuksissa. Kiroilu’’. Loppu
jää avoimeksi, mutta siitä huolimatta se jättää selviytymistarinan maun suuhun.
Hieno otsikko!
VastaaPoistaKerrot kirjasta selkeästi ja hyvin. Käsittelet kertojaa onnistuneesti. Myös sitaatit auttavat saamaan otteen tarinasta.
Kerro vielä, miksi kirjan nimi on Sikalat.